Tutkimuksen mukaan kahvi ja tee suojaavat diabetekselta
Ylenmääräisellä kahvinjuonnilla on kuitenkin muita haittavaikutuksia, kuten esimerkiksi verenpaineen nousu. Siksi tutkijat suosittelevatkin päivittäiseksi kahviannokseksi 3 - 4 kupillista.
Tuloksista ilmeni, ettei kahvin tai teen laadulla ollut erityistä merkitystä. Tuloksia saavutettiin niin tavallisella suodatinkahvilla kuin espressollakin. Samoin tee saattoi olla yhtä hyvin mustaa, vihreää tai punaista.
Parhaat tulokset saavutettiin kofeiinittomalla kahvilla. Tämä johtunee siitä, ettei suojaava vaikutus ole peräisin kofeiinista tai teiinistä, vaan muista aineista, joita voisivat mahdollisesti olla magnesium tai klorogeenihappo.
Tutkimuksessa oli mukana yli 500 000 ihmistä useista maista. Tutkimus on julkaistu Archives of Internal Medicine -tiedelehdessä ja siitä uutisoi Dagens Nyheter.
16.12.2009 YLE Uutiset/YLE Olotila
aiheet
uusimmat
Anna rakentaa taloa - mitä nyt kuuluu?
Huhtikuun lopulla Annan omakotitalosta puuttuivat lattiat ja muutto tuntui kaukaiselta unelmalta. Miten menee nyt, neljä viikkoa myöhemmin?
Gazpacho - grilliruokien alkupala
Grillikausi on jo hyvässä vauhdissa ja siksi Olli Takanen valmistaa grilliherkkujen alkuruuaksi sopivaa gazpachoa katkarapusalaatin kera. Keiton valmistamiseen kannattaa valita mahdollisimman kypsiä tomaatteja. Gazpacho tarjoillaan kylmänä.
Pitsiliina kuvioi betoniruukun pinnan
Vanhoista pitsiliinoista saa aikaan vaikka mitä, jopa niistä kahvinkellastamistakin. Kokeilin ensimmäistä kertaa elämässäni betonin valamista. Kuvioin ruukun pinnan vanhalla pitsiverhon palasella. Siisti sisänäpertely vaihtui ulkohommiin kevätauringossa.
Eve Mantun ompeluseura
Toimittaja Eve Mantu ei tarjoile vierailleen kahvia ja pikkuleipää, vaan neulan ja langan. Tällä kertaa studiossa kuuluu iloisen puheensorinan lisäksi surrurr, hurruurr, naks-naks ja riiits raaats.

